asd

Den första natten

Snart är första två veckorna som ST klara. Har jobbat min första natt, 12 patienter tog jag emot på passets 15 timmar, det kanske inte låter så mycket men varje patientmöte tar lång tid, och allt som ska göras runtomkring. Efter morgonmötet när jag rapporterat mina åtta inläggningar sa en av de andra ST-läkarna att hennes natt med flest patienter någonsin var en natt med 13, alltså bara en mer än mig, gick hårt ut alltså, började med ett stålbad, ett eldprov. Hon sa ”du hade otur, det ska inte alltid bli såhär” när jag beklagade mig över min korta sömnlösa timme i jourrummet. Hoppas verkligen hon har rätt, annars vet jag inte hur jag ska klara en natt per vecka, så som mitt schema ser ut ungefär ett år framöver. Men jag överlevde ju, det gick faktiskt riktigt bra, kände ingen stress fast det var mycket att göra. 

Har också hunnit skaffa mig en egen tekopp att ha i fikarummet, kopparna regionen erbjuder är för små för te. Med min nya egna kan jag trycka två gånger på knappen för tevatten utan att den svämmar över. Gick runt i flera butiker på stan tidigare i veckan och valde. Hemma har vi bara matchande koppar, kändes roligt att bara köpa en och därför fritt kunna välja nån som såg lite kul ut. Landade på en randig i starka färger från lagerhaus. Ett kriterium var raka sidor för att minska risken för spill i trapphuset - min datorplats är nämligen våningen över fikarummet - och stort öra för bra grepp av samma orsak.  

Känner mig dagvill av nattpasset, trodde det var måndag idag för att jag var ”ledig” igår efter min natt, tur att det redan är torsdag känner jag nu, sängen känns redan lockande fast än klockan bara är 18.15.