asd

Tankar på huset

Mycket ledig tid just nu går åt till att fundera hur vi ska möblera i huset, om soffan kommer passa, vilket bord vi ska köpa till köket, sånt. Så jag tänkte jag skulle skriva lite om det, huset alltså. 

Huset är ett radhus, eller kedjehus faktiskt om man ska vara helt korrekt - det innebär att husen sitter ihop via garagen, vi delar alltså inte någon innervägg direkt med grannarna.  Huset är ungefär 40 kvadrat större än vår lägenhet = massor med nya ytor att inreda!

På nedervåningen direkt till höger från hallen finns en yta i anslutning till köket där jag vill ha ett runt litet köksbord och fyra stolar. Tänk er avsnittet nyligen i GVFÖ där killen förvånat utbrast ”ser du sånt direkt?” när tjejen undrade varför han hade en stor tom yta i köket där det var helt uppenbart att ett köksbord borde vara - en sån liten hörna är det! Väggarna har förra ägaren tapetserat med berså-tapet som jag tycker är jättefin. Passar perfekt till den mix av 60-tal och modernt som vi (jag) jobbar med i vår inredning generellt. Letar och letar efter ett gammalt träbord att ställa dit, har sen tidigare fyra stolar som min farfars far snickrat när han var ung, och som jag målat i min favoritfärg ljusgul för ett par år sedan. Är svårt att hitta fina begagnade möbler här i krokarna tyvärr, men håller tummarna för att ett bord ska dyka upp innan eller strax efter flytten. 

I övrigt har vi nog alla möbler för nedervåningen, där finns egentligen bara ett till stort rum som ska bli vardagsrum + att vårt stora matbord med åtta stolar ska stå där. Det som gör att soffan kanske inte ryms är en kamin som står mot en av väggarna, går ju inte ställa möbler alldeles intill den pga brandrisken. På en annan vägg i det rummet finns en hemsk fondvägg som blir projekt nummer ett att måla över; en stormönstrad tapet i brunt, orange, gult och grönt. Rummet har stora fönster mot trädgården på baksidan, och dörr ut till en altan som finns där. 

På övervåningen i huset finns tre sovrum (ett blir vårat, ett blir kontor, ett blir gästrum), och ett allrum som också behöver målas om. Förra ägaren har där haft en mancave med stora brittiska läderfåtöljer och mörka väggar. Ska bli min plats med mitt älskade skrivbord, min stora stringhylla jag ärvt av farfar och min byrå full av alla mina pysselsaker - en girlcave? 

I ena badrummet finns ett badkar som jag ser mycket fram emot att inviga. Och så finns en jättefin bastu inbyggd i garaget, är inte riktigt någon bastumänniska men kanske kommer bli? Mest av allt ser jag fram emot att få min egna trädgård, men det får vi ta en annan gång. 

#1 - - Elden:

Girlcave låter som en dröm. Åh, att drömma planera fantisera, det är det bästa med att flytta. Kommer nog bli kanon!